Hoe werkt het?
In kleine stappen ga ik met het kind doelgericht en vanuit een veilige omgeving te werk. Uitgaande van het welbevinden van uw kind. Naast de ondersteuning bij de specifieke leergebieden en vakken komen onder andere tekenen, boetseren en schilderen aan bod. Waar nodig werken wij in spelvorm aan het versterken van de weerbaarheid. De kracht van deze manier van werken is vooral de afwisseling tussen ontspanning en aandacht voor de leergebieden.
Op deze manier kan uw kind:
Meer zelfvertrouwen krijgen(leren vertrouwen op zichzelf en de ander.
Het is de bedoeling om het kind sterk te maken, een positief zelfbeeld te laten ontwikkelen, in zijn eigen kracht te zetten. Als een kind positief naar zichzelf kan kijken, kan het de hele wereld aan. Uiteraard moet het probleem - de hulpvraag - duidelijk worden en vanaf dat moment wordt er gewerkt aan oplossingen. Het kind heeft de oplossingen al in zich. De begeleider helpt het kind om deze aan de oppervlakte te krijgen.
In overleg met de school wordt bepaald wat de aandachtsgebieden zullen zijn. De inhoud van het programma wordt afgestemd op uw kind (maatwerk)
Mocht de problematiek dusdanig zijn dat het kind meer gespecialiseerde hulp nodig heeft, dan verwijst de begeleider in overleg met u door. Dat zou een arts, psycholoog o.i.d. kunnen zijn.
Het begeleidingtraject:
Intake: Voorafgaand aan de begeleiding van uw kind heb ik een gesprek met één of beide ouders van ongeveer een uur. Hierin worden de mogelijkheden en belemmeringen van uw kind besproken. Ook mijn werkwijze zal ik daarin nader toelichten.
Verloop van de Sessies:
Tijdens de sessies observeer ik het kind waar zijn of haar mogelijkheden en belemmeringen liggen en de wijze van aanpak. Ik bepaal de koers van het traject in de loop van de sessies. Ook door met het kind blijvend in gesprek te zijn stem ik af wat nodig is in het programma. Begeleiding op het leren wordt afgewisseld door middel van kunstzinnig werken. Ook als er blokkades ontstaan op het leergebied wordt het kunstzinnig werken ingezet ter ontspanning of verwerking van de frustratie. Niet het kind bepaalt het programma, maar ik pas het programma aan op de behoeften van het kind. Ik stroom als het ware mee met het kind.
Ik was in het begin een heel druk grietje. Ik was ook heel ongeconcentreerd.
Ik verwachtte niet veel van bijles omdat ik DACHT dat het heel saai was.
Toen ik de eerste les had vond ik het eigenlijk heel leuk. Je krijgt daar
een snoepje/koekje en wat te drinken. Daarna gaat ze je heel erg goed
helpen. Als je iets niet snapt kan je het vragen en dan krijg je ook een
heel duidelijk antwoord. Nu ik klaar ben met bijles merk ik dat ik veel
geconcentreerder ben en dat ik ook meer begrijp. Ze heeft me heel goed
geholpen naar een Havo/VWO advies.
Als je 9 jaar bent en hooggevoelig dan kun je je soms zo overweldigd voelen door de wereld dat je alleen nog maar kunt huilen. Gelukkig is er dan Saskia, die je een ‘doosje met trucjes’ aanreikt. Trucjes waarmee je leert aarden, stevig staan, voelen en loslaten. Waarmee het mooie behouden kan blijven maar waarmee je je als kind wel veilig kunt voelen. Mijn dochter Anne zei onlangs; ik wou dat ik altijd naar Saskia kon blijven gaan. Een compliment voor jou Saskia dat je zeker verdiend hebt! De wijze waarop je Anne begeleid hebt is zo mooi; met liefde, oog voor het kind achter het gedrag en humor maar ook met duidelijke kaders. Fijn dat Anne nu zelf verder kan vliegen zoals je zo mooi duidde. En fijn ook dat ik als ouder bij haar in de buurt kan vliegen maar weet dat ze het ook zelf kan.
Ester de Ruijter
Precies 3 jaar lang heeft Saskia Tim met heel veel zorg en liefde begeleid. Wat begon als hulp bij het schrijven, werden wekelijkse sessies met alle aandachtspunten die voor Tim belangrijk waren. Contact met school over de verbeterpunten liep zeer professioneel, waardoor we mede door Saskia’s gerichte aanpak concreet aan de slag konden.
Ik was zeer onder de indruk over de hoeveelheid aan opdrachtjes en werkjes die er in een uur gedaan werden. Niet alleen RT, maar ook dingetjes als spelletjes, balansoefeningen, knutselen en motoriek kwamen aan bod. Het was erg leuk, dit iedere keer in het schriftje te kunnen nalezen. Aan het einde van het schooljaar werd er een uitgebreid verslag gemaakt, wat naar school teruggekoppeld werd.
Het vermogen van Saskia om Tim een flinke dosis aan zelfvertrouwen mee te geven, maakten de sessies uniek. Dit heeft hem zeer geholpen te worden wat hij nu is. Een beginnende puber die goed in zijn schoenen naar het voortgezet onderwijs gaat!
Lieve ‘Sas’, hartelijk dank voor alle steun en support gedurende deze jaren, we zullen je professionaliteit, enthousiasme en optimisme zeker missen!
Liefs Marieke
Lieve Saskia,
Ik ging elke week met heel veel plezier naar je bijles toe. Je hebt me heel goed geholpen met het rekenen. Voor het eerst had ik een voldoende op mijn rapport.
Gr. Finn
We zijn heel blij dat we bij jou terecht gekomen zijn. Jij zag Finn zoals hij eigenlijk echt is en niet zoals hij wil dat iedereen hem ziet. De combinatie van het oefenen en het creatieve was echt perfect voor Finn. Ook zijn we er door jou achter gekomen dat hij hoog sensitief is. Dit begrip zorgt er ook bij ons voor dat we hem soms anders benaderen, en met succes. Enorm bedankt en als het in de toekomst nodig blijkt komen we graag bij je terug.
Gr. Frank en Muriël Brouwer
“Welke dag is het?’, vroeg Poeh. “Het is vandaag”, piepte Knorretje. “Mijn lievelingsdag”, zei Poeh.