Werkwijze

Hoe werkt het?


In kleine stappen ga ik met het kind doelgericht en vanuit een veilige omgeving te werk. Uitgaande van het welbevinden van uw kind. Naast de ondersteuning bij de specifieke leergebieden en vakken komen onder andere tekenen, boetseren en schilderen aan bod. Waar nodig werken wij in spelvorm aan het versterken van de weerbaarheid. De kracht van deze manier van werken is vooral de afwisseling tussen ontspanning en aandacht voor de leergebieden.


Op deze manier kan uw kind:

Meer zelfvertrouwen krijgen(leren vertrouwen op zichzelf en de ander.

  • Weerbaarder worden (sociaal/emotioneel sterker)
  • Dichter bij zichzelf komen te staan (wat wil ik zelf… wie ben ik) zelfbewuster.
  • Beter concentreren en daardoor mogelijk beter de leerstof in zich opnemen.
  • Beter ontspannen en daardoor beter omgaan met stressvolle situaties.
  • Blijer en meer tevreden worden.
  • Zich beter ontspannen.


Het is de bedoeling om het kind sterk te maken, een positief zelfbeeld te laten ontwikkelen, in zijn eigen kracht te zetten. Als een kind positief naar zichzelf kan kijken, kan het de hele wereld aan. Uiteraard moet het probleem - de hulpvraag - duidelijk worden en vanaf dat moment wordt er gewerkt aan oplossingen. Het kind heeft de oplossingen al in zich. De begeleider helpt het kind om deze aan de oppervlakte te krijgen.
In overleg met de school wordt bepaald wat de aandachtsgebieden zullen zijn. De inhoud van het programma wordt afgestemd op uw kind (maatwerk)
Mocht de problematiek dusdanig zijn dat het kind meer gespecialiseerde hulp nodig heeft, dan verwijst de begeleider in overleg met u door. Dat zou een arts, psycholoog o.i.d. kunnen zijn.


Het begeleidingtraject:

Intake: Voorafgaand aan de begeleiding van uw kind heb ik een gesprek met één of beide ouders van ongeveer een uur. Hierin worden de mogelijkheden en belemmeringen van uw kind besproken. Ook mijn werkwijze zal ik daarin nader toelichten.
Verloop van de Sessies: Tijdens de sessies observeer ik het kind waar zijn of haar mogelijkheden en belemmeringen liggen en de wijze van aanpak. Ik bepaal de koers van het traject in de loop van de sessies. Ook door met het kind blijvend in gesprek te zijn stem ik af wat nodig is in het programma. Begeleiding op het leren wordt afgewisseld door middel van kunstzinnig werken. Ook als er blokkades ontstaan op het leergebied wordt het kunstzinnig werken ingezet ter ontspanning of verwerking van de frustratie. Niet het kind bepaalt het programma, maar ik pas het programma aan op de behoeften van het kind. Ik stroom als het ware mee met het kind.

Share by: