Handschriftontwikkeling

Handschriftontwikkeling


Het vak schrijven lijkt een uitstervend vak te worden op de basisschool. Leerkrachten in groep drie, vier en vijf geven les zoals dit in de schrijfmethodes wordt voorgeschreven. Echter, in de bovenbouw is in de laatste jaren een trend ontstaan: er wordt steeds minder schrijfles gegeven en ook minder aandacht besteed aan handschriftverbetering.


Sommige ouders van kinderen in groep acht vragen zich zelfs af of het handschrift van hun kind voldoende leesbaar en verzorgd is. Dit in verband met de eisen die het voortgezet onderwijs stelt. Het ontwikkelen van een goed handschrift bij kinderen wordt niet meer als doel op zich beschouwd.


Vroeger werd gedacht dat eerst de grote motoriek in orde moest zijn voordat de kleine motoriek verbeterd kon worden. Uit diverse onderzoeken blijkt dat dit niet nodig is. Dus, als uw kind fysiotherapie heeft voor de grote bewegingen, kan daarnaast prima gewerkt worden aan de kleine motoriek. Ook het voorbereidend en voortgezet schrijven kan dan worden opgepakt.

Wortels boomstam

Belangrijke voorwaarden voor een goed leesbaar handschrift zijn de zit- en schrijfhouding, de papierligging en een goede pengreep. Om dit aan te leren gebruik ik in mijn praktijk het “Ruitenwisserprogramma”. Verder trainen we het automatiseren van de letters en hun verbindingen.



Als het handschrift verbeterd is, dan werken we aan het afbouwen van de hulplijnen en het temposchrijven.

Mocht het handschrift desondanks een groot probleem blijven, dan kan er in overleg met de school gekozen worden om het blokschrift aan te leren.

Share by: