Remedial teaching
Ieder kind leert en ontwikkelt zich op de basisschool op zijn eigen wijze. Soms gaat het leren en het opnemen van de leerstof minder makkelijk dan verwacht, ook al doet het kind enorm zijn best.
Remedial Teaching (RT) wil zeggen dat er pedagogische en/of didactische ondersteuning wordt verleend. Aan kinderen die door een bepaald leer- en of sociaal-emotioneel probleem op een lager dan gemiddeld niveau functioneren dan hun leeftijdgenootjes. Door deze kinderen specifieke ondersteuning op hun niveau aan te bieden wordt geprobeerd om de leerprestaties te verbeteren. Vaak kunnen ze uiteindelijk dan weer vol vertrouwen en zelfstandig de leertaken in de klas hervatten.
De R.T.er probeert een beeld te krijgen van de leerling door gesprekken te voeren met de ouders/verzorgers, het kind en de groepsleerkracht om zo te ontdekken waar het probleem zit. Zo nodig kan de remedial teacher verder onderzoek doen door toetsen en/of observaties om de positieve en belemmerende factoren in kaart te brengen. De behandeling die dan volgt heet remedial teaching. Het is hulp die volledig is toegespitst op de hulpvraag van de leerling, het is maatwerk.
Er wordt één of meerdere keren per week remedial teaching gegeven. Het streven is dat de leerling na een bepaalde periode weer met de eigen groep mee kan doen. Als dat niet lukt is het van belang, dat het kind in ieder geval in zijn eigen tempo stappen vooruit maakt.
Er is een duidelijk onderscheid tussen Remedial teaching en bijles. Bijles is een herhaling van de reeds geboden lessen (re-teaching).
RT In het kort:
In mijn praktijk kan gekozen worden voor alleen remedial teaching (45-60 min.) of gecombineerd met kunstzinnig werken (60 min), wat vooral gericht is op de sociaal-emotionele ondersteuning. Zie hiervoor
kunstzinnig werken.
Ik was in het begin een heel druk grietje. Ik was ook heel ongeconcentreerd.
Ik verwachtte niet veel van bijles omdat ik DACHT dat het heel saai was.
Toen ik de eerste les had vond ik het eigenlijk heel leuk. Je krijgt daar
een snoepje/koekje en wat te drinken. Daarna gaat ze je heel erg goed
helpen. Als je iets niet snapt kan je het vragen en dan krijg je ook een
heel duidelijk antwoord. Nu ik klaar ben met bijles merk ik dat ik veel
geconcentreerder ben en dat ik ook meer begrijp. Ze heeft me heel goed
geholpen naar een Havo/VWO advies.
Als je 9 jaar bent en hooggevoelig dan kun je je soms zo overweldigd voelen door de wereld dat je alleen nog maar kunt huilen. Gelukkig is er dan Saskia, die je een ‘doosje met trucjes’ aanreikt. Trucjes waarmee je leert aarden, stevig staan, voelen en loslaten. Waarmee het mooie behouden kan blijven maar waarmee je je als kind wel veilig kunt voelen. Mijn dochter Anne zei onlangs; ik wou dat ik altijd naar Saskia kon blijven gaan. Een compliment voor jou Saskia dat je zeker verdiend hebt! De wijze waarop je Anne begeleid hebt is zo mooi; met liefde, oog voor het kind achter het gedrag en humor maar ook met duidelijke kaders. Fijn dat Anne nu zelf verder kan vliegen zoals je zo mooi duidde. En fijn ook dat ik als ouder bij haar in de buurt kan vliegen maar weet dat ze het ook zelf kan.
Ester de Ruijter
Precies 3 jaar lang heeft Saskia Tim met heel veel zorg en liefde begeleid. Wat begon als hulp bij het schrijven, werden wekelijkse sessies met alle aandachtspunten die voor Tim belangrijk waren. Contact met school over de verbeterpunten liep zeer professioneel, waardoor we mede door Saskia’s gerichte aanpak concreet aan de slag konden.
Ik was zeer onder de indruk over de hoeveelheid aan opdrachtjes en werkjes die er in een uur gedaan werden. Niet alleen RT, maar ook dingetjes als spelletjes, balansoefeningen, knutselen en motoriek kwamen aan bod. Het was erg leuk, dit iedere keer in het schriftje te kunnen nalezen. Aan het einde van het schooljaar werd er een uitgebreid verslag gemaakt, wat naar school teruggekoppeld werd.
Het vermogen van Saskia om Tim een flinke dosis aan zelfvertrouwen mee te geven, maakten de sessies uniek. Dit heeft hem zeer geholpen te worden wat hij nu is. Een beginnende puber die goed in zijn schoenen naar het voortgezet onderwijs gaat!
Lieve ‘Sas’, hartelijk dank voor alle steun en support gedurende deze jaren, we zullen je professionaliteit, enthousiasme en optimisme zeker missen!
Liefs Marieke
Lieve Saskia,
Ik ging elke week met heel veel plezier naar je bijles toe. Je hebt me heel goed geholpen met het rekenen. Voor het eerst had ik een voldoende op mijn rapport.
Gr. Finn
We zijn heel blij dat we bij jou terecht gekomen zijn. Jij zag Finn zoals hij eigenlijk echt is en niet zoals hij wil dat iedereen hem ziet. De combinatie van het oefenen en het creatieve was echt perfect voor Finn. Ook zijn we er door jou achter gekomen dat hij hoog sensitief is. Dit begrip zorgt er ook bij ons voor dat we hem soms anders benaderen, en met succes. Enorm bedankt en als het in de toekomst nodig blijkt komen we graag bij je terug.
Gr. Frank en Muriël Brouwer
“Welke dag is het?’, vroeg Poeh. “Het is vandaag”, piepte Knorretje. “Mijn lievelingsdag”, zei Poeh.