Remedial teaching

Remedial teaching
Ieder kind leert en ontwikkelt zich op de basisschool op zijn eigen wijze. Soms gaat het leren en het opnemen van de leerstof minder makkelijk dan verwacht, ook al doet het kind enorm zijn best.
Remedial Teaching (RT) wil zeggen dat er pedagogische en/of didactische ondersteuning wordt verleend. Aan kinderen die door een bepaald leer- en of sociaal-emotioneel probleem op een lager dan gemiddeld niveau functioneren dan hun leeftijdgenootjes. Door deze kinderen specifieke ondersteuning op hun niveau aan te bieden wordt geprobeerd om de leerprestaties te verbeteren. Vaak kunnen ze uiteindelijk dan weer vol vertrouwen en zelfstandig de leertaken in de klas hervatten.


De R.T.er probeert een beeld te krijgen van de leerling door gesprekken te voeren met de ouders/verzorgers, het kind en de groepsleerkracht om zo te ontdekken waar het probleem zit. Zo nodig kan de remedial teacher verder onderzoek doen door toetsen en/of observaties om de positieve en belemmerende factoren in kaart te brengen. De behandeling die dan volgt heet remedial teaching. Het is hulp die volledig is toegespitst op de hulpvraag van de leerling, het is maatwerk.


Er wordt één of meerdere keren per week remedial teaching gegeven. Het streven is dat de leerling na een bepaalde periode weer met de eigen groep mee kan doen. Als dat niet lukt is het van belang, dat het kind in ieder geval in zijn eigen tempo stappen vooruit maakt.
Er is een duidelijk onderscheid tussen Remedial teaching en bijles. Bijles is een herhaling van de reeds geboden lessen (re-teaching)
.

Wortels boomstam

RT In het kort:

  • individuele begeleiding
  • planmatig werken: signalering, diagnosticering, remediëring, evaluatie
  • doelgericht en intensief werken met een leerling
  • hulp op maat n.a.v. een hulpvraag
  • aanleren van vaardigheden om met leer- en sociaal-emotionele problemen om te kunnen gaan
  • ervoor zorgen dat de leerling op zijn/haar eigen school zo veel mogelijk bij de leerstof en de groep kan blijven
  • informatie verstrekken aan het kind en betrokkenen (ouder(s)/ groepsleerkracht/intern begeleider)


In mijn praktijk kan gekozen worden voor alleen remedial teaching (45-60 min.) of gecombineerd met kunstzinnig werken (60 min), wat vooral gericht is op de sociaal-emotionele ondersteuning. Zie hiervoor
kunstzinnig werken.

Share by: